Birazoku.com sitesinde de kitapların ilk sayfalarından biraz okuyabilir, satın almadan önce fikir sahibi olabilirsiniz. Devamı »

Yazar ya da yayınevi iseniz kitaplarınızı ücretsiz yükleyin!

Otantik Snoplar – Marcel Proust’un Roman Karakterleri
Otantik Snoplar – Marcel Proust’un Roman Karakterleri

Otantik Snoplar – Marcel Proust’un Roman Karakterleri

Mehmet Rifat

Marcel Proust’un “Kayıp Zamanın İzinde” adlı romanı bir “Kibarlar Âlemi Komedyası”dır. “Otantik Snoplar”: “Marcel Proust’un Roman Karakterleri” adlı bu kitap da söz konusu “Komedya”yı…

Marcel Proust’un “Kayıp Zamanın İzinde” adlı romanı bir “Kibarlar Âlemi Komedyası”dır.

“Otantik Snoplar”: “Marcel Proust’un Roman Karakterleri” adlı bu kitap da söz konusu “Komedya”yı canlandıran, yüksek aristokrasiye, büyük burjuvaziye ve onların çevrelerine özgü “oyuncular kadrosu”nun kimliklerini, görünümlerini, heyecanlarını, aşklarını, zevklerini, ihtiraslarını, kıskançlıklarını, sapkınlıklarını ve sanat tutkularını ayrıntılarıyla gözlemliyor, inceliyor, yorumluyor.

*

Marcel Proust’un, “À la recherche du temps perdu” (Kayıp Zama­nın İzinde) adlı romanını kıvamına getirip aralıksız olarak yazmaya koyulması, bazı roman yaratma tekniklerini kul­lanmasıyla olmuştur. Bunların başında da “birinci tekil kişi­li” anlatıma başvurması gelir. Daha önce yazmaya başladığı ama tamamlayamadan yarıda bırakmak zorunda kaldığı Jean Santeuil adlı romandaki üçüncü tekil kişili anlatımın (“Il: “O”) Kayıp Zamanın İzinde’de yerini birinci tekil kişili anlatıma (“Je”: “Ben”) “bırakmasıyla roman biçimine sokulmuş otobiyografi­”den (Jean Santeuil), otobiyografi biçimine sokulmuş romana (Kayıp Zamanın İzinde) geçilmiş olur.

“Ben”li anlatımın gücü de, okuru ikişer ikişer eklemle­nen şu dört öğeye aynı anda gönderiyor olabilmesidir:
– Toplumdaki Benliğiyle yaşayan ve Marcel Proust deni­len kişi;
– Yaratıcılık yeteneğiyle Proust;
– Anlatıcı;
-Kahraman (kendisine bakan Anlatıcı’nın yıllar öncesin­deki Benlikleri).

Proust’un romanını yoluna koymasını sağlayan bir başka teknik de özel adlar sistemini kurmasıdır. Böylece roman ki­şilerini, kendilerine esin kaynağı olmuş ya da olduğu düşü­nebilecek gerçek ya da model kişilerden uzaklaştırmayı bir bakıma kendi inancına göre başarmış olur.

Bir başka önemli teknik de kişilerin yedi ciltlik romanın akışı içinde dolaşıma girmesi ya da dönem dönem yeni nite­liklerle yeniden belirmesidir.

Proust’un roman yaratma teknikleri üstüne yaptığımız bir başka çalışmada (M. Rifat, 2009: 65-72) belirlediğimiz yedi ayrı teknikten buraya yalnızca kişileri ilgilendiren üç tekniği aktarmayı uygun gördük; çünkü, biz bu araştırmamızda yal­nızca “Kayıp Zamanın İzinde”deki karakterlerin sınıfsal aidiyet­lerini, kimliklerini, fiziksel görünümlerini, konuşma biçim­lerini, aşklarını, izlenimlerini, kıskançlıklarını, birbirleriyle ilişkilerini, sanata ve edebiyata bakışlarını, ama en çok da za­manın akışı içinde geçirdikleri fiziksel, duygusal, düşünsel, sınıfsal dönüşümleri göstermeye çalışacağız.

“Anlatıcı’nın çeşitli anlardaki Benliklerinin hem kendine hem de çevresine bakışıyla ve bu bakışa bağlı yorumlarla kurulan “Kayıp Zamanın İzinde”de kurmaca ve gerçek toplam beş yüzü aşkın kişi dolaşıma girer. Yapıtta adı ancak iki kez o da dolaylı olarak geçen Anlatıcı’yı ve ailesini ayrı tutup öteki kişi adlarının yapıt içindeki kullanım sıklığına baka­cak olursak Anlatıcı’nın bakışına göre oluşan roman kişileri arasında bir aşama sırasının (hiyerarşinin) bulunduğunu da gözlemleriz.

Eklendi: Yayım tarihi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yazarın Diğer Kitapları

  1. Metnin Sesi ~ Mehmet RifatMetnin Sesi

    Metnin Sesi

    Mehmet Rifat

    Mehmet Rifat “Metnin Sesi”nde okurlarını Marcel Proust’tan Michel Butor’a, Orhan Pamuk’tan Selim İleri’ye, Necip Fazıl Kısakürek’ten Ahmet Muhip Dıranas’a ve Ece Ayhan’a, Tahsin Yücel’den...

  2. Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları ~ Mehmet RifatHomo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları

    Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları

    Mehmet Rifat

    Bu kitapta göstergebilimci ve eleştirmen Mehmet Rifat’ın birbirini bütünleyen iki yapıtı yer alıyor: Mehmet Rifat’ın göstergebilimsel araştırmalarının ikinci evresini sunan Homo Semioticus ve daha...

  3. XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2 – Temel Metinler ~ Mehmet RifatXX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2 – Temel Metinler

    XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2 – Temel Metinler

    Mehmet Rifat

    XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları iki ciltten oluşuyor: 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler; 2. Temel Metinler. İlk cilt, hem doğrudan doğruya dilbilim ile...

Men-e-men Birazoku

Aynı Kategoriden

  1. Soğuk Ateş – Son Adım Üzerine Yazılar ~ Melek AydoğanSoğuk Ateş – Son Adım Üzerine Yazılar

    Soğuk Ateş – Son Adım Üzerine Yazılar

    Melek Aydoğan

    Yazının imkânlarını, dilin ve anlatmanın sınırlarını ilk romanından itibaren sorun edinmiş bir yazar Ayhan Geçgin. Okur ve eleştirmenler tarafından tartışılmaya devam eden romanı Son...

  2. Korkmayınız Mister Sherlock Holmes! ~ Erol ÜyepazarcıKorkmayınız Mister Sherlock Holmes!

    Korkmayınız Mister Sherlock Holmes!

    Erol Üyepazarcı

    Türkiye’de Polisiye Romanın 140 Yıllık Öyküsü (1881-2021) “Uzun yıllardan beri, okuduğum iki üç kitap arasına kesinlikle bir polisiye roman sokarım. Polisiye roman okuyunca günlük...

  3. Sufi ve Şiir – Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası ~ Mahmut Erol KılıçSufi ve Şiir – Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası

    Sufi ve Şiir – Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası

    Mahmut Erol Kılıç

    “BÜTÜN ŞAİRLER ŞİİR SÖYLEMEK HUSUSUNDA SÖZ MECLİSİNDE [ELEST BEZMİ] BİR KADEHTEN SARHOŞ OLDULAR. LÂKİN BAZILARININ ŞARABINA SÂKİNİN NAZARININ TESİRİ DE KARIŞTI. MÂ’NÂ ALEMİNİN DİLİ...

Haftanın Yayınevi
Yazarlardan Seçmeler
Editörün Seçimi
Kategorilerden Seçmeler

Yeni girilen kitapları kaçırmayın

Şimdi e-bültenimize abone olun.

    Oynat Durdur
    Vimeo Fragman Vimeo Durdur