” Kişinin belirli bir anda yaşadığı hep hayalleridir – ya da, aldanmaları ; gerçeklerini ise hep sonradan, çok sonradan, geçmişi olarak yaşar -yani : kendisini belirliyen, hep gerçekler olduğu halde, yaşadığı hep hayallerdir.”
İÇİNDEKİLER
benlik
Burada
YENGEÇ
SAHİCİLİK
SAHTELİK
üzerine
Geri-Bakışlı Notlar
s. 12-13
[…] das Problem einer Weltbeschaffenheit ohne Rücksicht auf unserer wahrnehmenden seelischen Apparat [ist] eine leere Abstraktion, ohne praktisches Interesse.
Freud, Die Zukunft einer Illusion, X (1927)
[…] dünyanın nasıl bir yapısı olduğu sorunu, bizim algılayan ruhsal düzeneğimiz hesaba katılmaksızın, boş bir soyutlamadır, kılgısal bir önemi de yoktur.
Başlığı sonradan düşünüp koydum.
— Gerçi başından beri, düşündüklerimin “ben”in (ben’im…) çevresinde döneneceği belliydi; ama, verimli olacağa benzer bir eğretilemeden yolaçıkan ilk irdeleme, ana metinde, her ele alışımda, kendi kendine biçimlendi; yıllar içinde de, kendi ‘önce’sini ve ‘sonra’sını bularak, en eski yazdıklarıma —yaşadıklarımın ‘arka’sına ve ‘önü’ne— kadar geri gitti — bir de, tabiî, kendisinden önceki dokuz cilt içinde kapsanmış şu kadar kitabın onuncu cildi olmanın ağır sorumluluğunu yüklenmeğe kalkıştı — ‘üzerine vazife’ymiş gibi!…
Halbuki, her seferinde, o anda (‘şimdi-burada’) içinde bulunduğum konum belirleyici olmalıydı, yazdığım üzerinde — öyle de oldu gerçi; ama, gene, her seferinde de, metinler ‘genel-geçer’ bir niteliğe bürünmeğe yeltendiler.
Buna izin vermemeğe çalıştım — ne kadar becerebildim, bilmem : başından beri —biraz belirsiz bir biçimde; belki yalnızca bir tür ses içeren bir ‘gramer’ yapısı olarak— kendime koyduğum yazış biçiminden sapmamağa çalıştım; ama, metinlerin, birçok noktada, hem de çok sık, benim denetimimi de, kendime koyduğum ölçüleri de, zorladıklarının farkındayım.
(Özellikle, kitabı bütünlemek işleminde kullandığım ‘motto’ları belirlemek; seçmek ve ayıklamak, konusunda (hele, Edip Cansever’den alıntılamak istediklerimde), beni zorlayan kararsızlıkların (: acaba yalnızca alıntıları verip metinden vaz mı geçmeli?…) —ve sonunda verdiğim kararların— okuru da, benim kadar ‘fazla’ yormayacağını —yormamasını— umuyorum…)
— Bütün bunlara karşın, bu başlık altında biraraya gelen metin toplamı, gene de, alışılmış anlamında, ‘özyaşamöyküsel’ değildir : dikkatli okur, bu kitap içindeki metinlerin ‘birinci şahıs’ta olduğunu; ama, “benlik” sözcüğünün —bir kavram niteleyici anlamında— geçmediğini, görecektir.
— Bir de şunu: bu metinlerde ne görürse görsün, ya da gördüğünü sansın, bunun, kendi gördüğü —göreceği, görebildiği; kendine ait— birşey olduğunu : yani, kitabın, aslında ‘ikinci —yani, işte, ‘üçüncü— şahıs’ta olduğunu…
o.a.
Gümüşsuyu
23 Eylül 2002/23 Mart 2005
…
Bu kitabı en uygun fiyata Amazon'dan satın alın
Diğerlerini GösterBurada yer almak ister misiniz?
Satın alma bağlantılarını web sitenize yönlendirin.
- Kategori(ler) Deneme Düşünce-Genel Felsefe
- Kitap AdıBenlik
- Sayfa Sayısı152
- YazarOruç Aruoba
- ISBN9789753425216
- Boyutlar, Kapak, Karton Kapak
- YayıneviMetis Yayınları / 2016
Yazarın Diğer Kitapları
Aynı Kategoriden
- Sorsana Bizi Sevmiş mi? ~ Deniz Bağrıaçık
Sorsana Bizi Sevmiş mi?
Deniz Bağrıaçık
İstanbul’un içinden geçenlere... Kimin yabancı, kimin yerli olduğuna dair sarsılmaz ölçülerimizin kaçınılmaz olarak değiştiği, kimliklerin, aidiyetlerin, sınırların, sırların, dillerin, memleketlerin yeniden sorgulandığı bir devir.
- Bebek Bino ~ Başak Çakır
Bebek Bino
Başak Çakır
Benim adım BİNO , ben aslında sihirliyim . Bunu sadece oyuncak tavşanım biliyor .geçen gün başımdan geçenleri duysanız inanmazsınız…. Geçen gün tavşanımı alıp ,...
- Akasya ve Mandolin ~ Mustafa Kutlu
Akasya ve Mandolin
Mustafa Kutlu
Yazarın “Şehir Mektupları” başlığı altında yazdığı denemeler İstanbul odağında toplandı ve bunlardan bir kısmı aynı adla kitaplaştı (1995). Akasya ve Mandolin ise bu çerçevede...