“23 Nisan 1920’de toplanan meclis kuşkusuz bir ihtilal, bir devrim meclisidir. Toplanma nedenleri ve oluşum biçimi bunu açıkça yansıtmaktadır. Ancak, bu meclisin kurumsal bağlamda üyelerinin tümünce benimsenmiş bir ideolojisinden söz etmek zordur. Fakat, meclisin kapılarından içeri girip de meclis tartışmaları yakından incelendiğinde milletvekillerinin büyük çoğunluğunun bir arayış içinde oldukları açıkça görülür. İşte bu arayış içinde bulunan Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde bir grup milletvekilinin savunduğu çağdaş düşünce akımlarını ve kendi ülkelerinin içinde bulunduğu somut koşulları içeren bir ideolojinin de varlığı dikkatimizi çeker.”
Prof. Dr. İhsan Güneş, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Bilim ile Yayın Kurulları ve Türk Parlamento Tarihi Yazım Kurulu üyeliklerinde bulundu.
Halen Anadolu Üniversitesi Atatürk İlkeleri va İnkılap Tarihi bölüm başkanlığı görevini sürdürmektedir.
***
İçindekiler
Üçüncü Baskıya Önsöz XIII
Giriş 1
a) Konunun Boyutları 1
b) Kaynakların Eleştirisi 3
I
Meclisi Mebusan’dan Büyük Millet Meclisi’ne Geçiş
A – Osmanlı İmparatorluğumda Parlamenter Sistem Düşüncesinin Doğuşu ve Gelişimi 15
B – Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Toplanmasını Zorunlu Kılan Etmenler 27
1 – Çeşitli Etnik Öğelerin Ayrılıkçı Eylemleri 28
a) Ermenilerin İstek ve Eylemleri 28
b) Rumların İstek ve Eylemleri 30
c) Kürtlerin İstek ve Eylemleri 31
2 – İtilaf Devletlerinin Tutumu 33
3 – İmparatorluk Merkezinin Durumu 37
4 – Osmanlı Meşruiyetinin Sona Ermesi 43
C – Kurucu Meclisin Toplanması 57
1 – Meclisin Açılması ve Ülke Yazgısına El Koyması 64
2 – Türkiye Büyük Millet Meclisi Adının Benimsenmesi 71
3 – Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Sosyolojik Yapısı 73
a) Meslek 80
b) Eğitim 90
c) Yaş 97
d) Başlık 105
e) Bölge 110
f) Parlamento Deneyimi 118
g) Doğum Yeri-Seçim Çevresi İlişkisi 121
D – Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi Döneminin Sona Ermesi 123
II
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde Düşünce Ayrılıkları
A – Meclis Açılmadan Önceki Düşünce Ayrılıkları 133
1 – Mandacılık 134
a) İngiliz Mandacılığı 135
b) Amerikan Mandacılığı 137
2 – Yöresel kurtuluş düşüncesi 139
3 – Tam bağımsızlıkçı düşünce 141
B – Meclis Açıldıktan Sonraki Düşünce Ayrılıkları 151
1 – Uluslararası İlişkilerin Getirdiği Düşünce Akımı:
Sosyalizm 151
a) Basının Bakışı 152
b) Meclisin Bakışı 160
2 – Sosyalist Partileşme Hareketi 165
a) Yeşil Ordu 165
b) Türkiye Komünist Fırkası 168
c) Türkiye Halk İştirakiyun Fırkası 169
3 – Meclisteki Sosyalizm Tartışmalarının Durdurulması 171
C – Meclisi Oluşturan Kişi ve Grupların Sosyoekonomik ve Kültürel Yapılarından Kaynaklanan Düşünce Ayrılıkları ve Bunların Meclise Yansıması 175
1 – Halk Zümresi 179
2 – Tesanüd Grubu 182
3 – İstiklâl Grubu 183
4 – İslahat (Reform) Grubu 184
5 – İttihatçı Grup 189
6 – Muhafaza-i Mukaddesat Cemiyeti 193
7 – Mudafaa-i Hukuk Grupları 197
a) Birinci Grup 197
b) İkinci Grup 205
D – Halkçı Düşünce 215
1 – 1920 öncesinde Türkiye’de Halkçı Düşünce 216
2 – 1920-1923 Döneminde Halkçı Düşünce 217
a) Siyasal Rejim Olarak Halkçılık 217
b) Yönetim Sistemi Olarak Halkçılık 224
c) Memur Otokrasisine Tepki Olarak Halkçılık 227
d) Toplumsal Devrim ve Ulusçuluk Anlayışı Olarak Halkçılık 229
3 – Halkı Egemen Kılma Yöntemi 235
a) Mesleki Temsil Yöntemi 236
b) Tek Dereceli Seçim Yöntemi 243
c) Şûra’dan Şûra’ya Seçim Yöntemi 244
III
Yeni Türkiye Devleti’ni Yapdandıracak Temel Düşünceler
A – Meclisin Siyasal Sistem Düşüncesi:
Meclis Hükümeti Sistemi 249
1 – Kuruluşu 249
2 – Görev ve Yetkileri 260
B – Meclisin TBMM Hükümeti Otoritesini Ülkede Egemen Kılma Düşüncesi 279
1 – iç Güvenliği Sağlayıcı Yeni Örgütler 282
2 – Yasal Önlemler 284
3 – Propaganda 289
a) Sözlü Propaganda 293
b) Yazılı Propaganda 294
C – Kuva-yı Milliyeden Düzenli Orduya Geçiş 303
D – Meclisin Eğitim Konusundaki Düşüncesi 321
1 – Maarif Vekillerinin Görüşleri 322
2 – İslamcıların Eğitim Konusundaki Düşünceleri 326
3 – Ulusalcıların Eğitim Konusundaki Düşünceleri 329
4 – Eğitim Alanında Karşılaşılan Sorunlar 332
a) Okul Sorunu 332
b) Ders Programları Sorunu 333
c) Öğretmen Sorunu 334
d) Öğretmenlerin Askerlik Görevlerinin Tecil Edilmesi 336
e) Azınlık Okulları ve Yabancı Okullar Sorunu 337
5 – Eğitim ve Öğretimi Geliştirmek İçin Yapılan Çalışmalar 340
a) Maarif Kongresi’nin Toplanması 340
b) Halk Dersleri’nin Açılması 344
c) Âli Derslerin Başlaması 345
d) Telif ve Tercüme Encümeni’nin Kurulması 351
E – Meclisin Mali Konudaki Düşüncesi 353
F – Meclisin İktisadi Alandaki Düşüncesi 369
1 – Tarım Alanında 369
2 – Ticaret Alanında 376
3 – Sanayi Alanında 382
4 – Yabancı Sermaye Konusundaki Düşüncesi 387
G – Meclisin Sosyal Yardım ve Sosyal Güvenlik Alanındaki Düşüncesi 397
H – Meclisin Dış Politika Konusundaki Düşüncesi 413
1 – Batı’ya Karşı İzlenen Politika 415
2 – Şark’a Karşı İzlenen Politika 427
I – Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde Denetim 441
1 – İstifa Eden Vekiller 446
2 – Düşürülen Vekiller 450
Sonuç 457
Ekler 467
Notlar 483
Seçilmiş Kaynakça 533
Dizin 545
KISALTMALAR
a.g.d : Adı geçen dergi
a.g.e. : Adı geçen eser
a.g.g. : Adı geçen gazete
a.g.mk : Adı geçen makale
a.g.tef : Adı geçen tefrika
A.R.M.H.G : Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Grubu
A.S.D : Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri
A.T.T.B : Atatürk’ün Tamim Telgraf ve Beyannameleri
BOA : Başbakanlık Osmanlı Arşivi
c : Cilt
İ.T : İttihat ve Terakki
İ.T.C. : İttihat ve Terakki Cemiyeti
kar : Karşılaştır
S : Sayı
s : Sahife
TBMM : Türkiye Büyük Millet Meclisi
TBMMG.C.Zb. : Türkiye Büyük Millet Meclisi Gizli Celse Zabıtları
TBMM Zb. C. : Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Ceridesi
U.S. : United States
v.d : Ve devamı
y.a.g.e : Yukarıda Adı Geçen Eser
Ya. Ta. : Yakın Tarihimiz
Üçüncü Baskıya Önsöz
Birinci Dünya Savaşı sonrasında imparatorluklar birer birer çökerken yerlerini uluuıı ve demokratik devletler almaya başladı..
Osmanlı İmparatorluğu’nu sömürgeleştirmek ve Türk ulusunu köleleştirmek isteyen Avrupa’nın emperyalist güçleri daha Mondros Mütarekesinin mürekkebi kurumadan Türk ulusu üzerine çullanmaya başladı. Yöneticilerın teslimiyetçiliğine, işbirlikçilerin bozgunculuğuna karşın Türk ulusu Mustafa Kemal Paşa’nın etrafında toplanarak hem sömürgecilere hem de onlarla işbirliği içinde bulunan teslimiyetçilere karşı varlığını, kimliğini ve bağımsızlığını koruma mücadelesini başlattı. Bu mücadelenin ana kuruluşu ise halkın katılımıyla oluşturulan Türkiye Büyük Millet Meclisi oldu.
“Kellesini torbaya koyarak” Ankara’ya gelen halk temsilcilerinin oluşturduğu Türkiye Büyük Millet Meclisi olağanüstü bir çabayla işgalci güçleri yurttan attı ve “bir avuç Türk’ün yaşadağı ata yurdunda ulus egemenliğine dayalı kayıtsız koşulsuz yeni bir Türk devleti” kurdu.
Günümüzde her geçen gün yeni Türkiye Devleti’nin oluşum sürecine duyulan ilgi giderek artmaktadır. Bu ilgi zaman zaman bilimsel görüntü altında yeni Türkiye Devleti’nin kuruluş felsefesinin sorgulanmasına, hatta yanlış temeller üzerine oturtulduğu imajının verilmesine dek uzanmaktadır. Günümüzün bakış açısıyla değil, ülkenin ve zamanın koşulları gözönünde tutulduğunda yeni Türkiye Devleti’nin ne kadar doğru temeller üzerinde kurulduğu kendiliğinden ortaya çıkar. Objektif, önyargısız ve bilimsel bir yaklaşımla Yeni Türkiye Devleti’ni kuran Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi incelendiğinde kendinden öncekilerden değil sonrakilerin çoğundan daha dinamik daha üretken daha yurtsever ve daha bağımsızlıkçı olduğu görülür.
Bu çalışma, akademik yaşamınım ilk eseridir. 1982’de Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkiye Cumhuriyeti Anabilim Dalına doklora tezi olarak sunulmuş ve 1985’te Anadolu Üniversitesi tarafından basılmıştı. Doktora tezi olduğu için az sayıda basılmış geniş bir okuyucu kitlesine ulaştırılamamıştı. 1997’de Türkiye İş Bankası Kültür Yayını olarak basıldı ve kısa sürede bitti. Çeşitli kesimlerden aldığım olumlu izlenimler üzerine kitabın yeniden basılmasını düşündüm. Ancak araya giren idari görevlerim nedeniyle bu arzuyu yerine getiremedim. 20ü7’de Emre Yalçın Bey’in bu çalışmayı yeniden basma isteğini alınca çalışmayı yeniden gözden geçirmeye ve kimi eklemeler yapmaya karar verdim. Meclisin sosyolojik yapısını yeni veriler ışığında genişlettim, önceki baskılardaki eksiklikleri giderdim iki yeni bölüm ekledim, eğitim bölümünü genişlettim.
Bu eserin yeniden yayınlanmasındaki amaç, çağdaş dünyanın yetiştirdiği en büyük devlet adamlarından biri olan Mustafa Kemal Atatürk’ün “En buyuk eserimdir” dediği ve genç kuşaklara emanet ettiği Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi düşünce temeli üzerine kurulduğunu belgeleri ile ortaya koymak ve bunu geniş kitleyle paylaşmaktır.
Çalışmamın Atatürk’ün kurmuş olduğu Türkiye İş Bankası tarafından yeniden basılması beni ayrıca mutlu etmektedir. Bana bu mutluluğu tattıran İş Bankası Yayın Kurulu Editörü sayın Emre Yalçın başta olmak üzere Kurtuluş Savaşı koşullarının bugünku kuşaklara aktarılmasında büyük pay sahibi olan Türkiye İş Bankası’nın değerli yöneticilerine, çalışmalarımı büyük bir özveriyle destekleyen eşim Yrd. Doç. Dr. Zeliha Güneş’e, meslektaşım Yrd. Doç. Dr. Şaduman Halıcı’ya, Arş.Gör. Murat Burgaç’a içten teşekkürlerimi sunuyorum.
Prof. Dr. İhsan Güneş
Eskişehir, Eylül 2007
Giriş
a) Konunun Boyutları
Ulusal Kurtuluş Savaşlarının öncüsü, Türk Devrimi’nin kuramcısı, eylemcisi ve önderi Mustafa Kemal Atatürk’ü odak noktası alarak, Yeni Türk Devleti’ni araştırmayı amaçlayan çeşitli çalışmaların yayınlandığı görülmektedir. Ancak, dün olduğu gibi bugün de, büyük bir çoğunluğunun uzun bir araştırmaya dayanılmaksızın hazırlandığına inandığım bu çalışmalara bakarak Atatürk’ü, Atatürkçülüğü ve Yeni Türk Devleti’ni tanımanın olanaksız olduğu kanısındayım.
Yeni Türk Devleti’ni tanımak için, bu devletin kuramsal ve eylemsel temellerinin atıldığı Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni ve bu meclisin düşünce örgüsünün saptanmasını zorunlu görmekteyim.
Demokratik toplamların, özgür düşünce üretmesini sağlayan birer laboratuvar konumundaki meclisler, halkoyuna dayalı olarak oluşmaktadır. Bu nedenle de meclise gelen temsilciler tüm olumsuzluklara, baskılara, dayatmalara rağmen, yeni yeni düşünceler ortaya atabilmekte, ülkesini ve halkını bulunduğu konumdan daha ileri bir düzeye ulaştırabilecek öneriler sunabilmektedir, özellikle kurucu, ihtilalci ve devrimci nitelikteki meclislerin, düşünce zenginliğine sahip olmaları, bunların düşünce örgüsünü karmaşık bir hale getirmektedir.
Böyle olduğu halde, Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne yönelik yapılan araştırmalarda, araştırmacıların daha çok meclisin kurucu yanı üzerinde durdukları ve bu konuda da birkaç yasayı temel aldıkları görülmektedir. Tüm araştırmalarda 20 Ocak 1921’de çıkarılan Teşkilat-ı Esâsiye Kanunu önemli bir yer tutmaktadır. Kuşkusuz, Yeni Türk Devleti’nin kuruluşunda bu yasa önemlidir, fakat tümüyle belirleyici midir? Salt kuruculuk yönünden de konuya bakılsa, bir yasayla meclisin niteliğini ve düşünce örgüsünü açıklamak olanaksızdır.
Bilindiği gibi, Türkiye Büyük Millet Meclisli’nin kurucu çalışması 23 Nisan 1920’de meclisin açılışıyla başlamıştır. Teşkilat-ı Esâsiye Kanunu ise 8 ay 27 gün sonra çıkarılmıştır. Bu nedenle kuruculuk niteliği açıklanırken bu yasayla birlikte bundan önce çıkarılan ve temel yasa niteliğini taşıyan diğer yasalara da bakmak ve bu yasaların arkasındaki düşünce örgüsünü de saptamak gereklidir.
1921 Teşkilat-ı Esâsiye Kanunu ulusal, çağdaş, demokratik, halkçı ve tam bağımsız yeni bir devletin kuruluşunu kanıtladığına göre, bu devletin sosyal, ekonomik, kültürel, politik v.b. yönlerinin belirlenmesi de zorunludur. Oysa bugüne kadar ortaya konan çalışmalarda bunlar yapılmamıştır. Bunun yanında meclisin ihtilalci ve devrimci yanı da yeterince bilimsel olarak aydınlatılmamıştır.
23 Nisan 1920’de toplanan meclis kuşkusuz bir ihtilal, bir devrim meclisidir. Toplanma nedenleri ve oluşum biçimi bunu açıkça göstermektedir. Ancak, bu meclisin, kuramsal bağlamda, üyelerinin tümü tarafından benimsenmiş bir ideolojisinden söz etmek zordur. Fakat, meclisin kapılarından içeri girip de meclis tartışmaları yakından incelendiğinde, milletvekillerinin büyük bir çoğunluğunun bir arayış içinde oldukları açıkça görülür. İşte bu arayış içinde olan Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde, bir grup milletvekilinin savunduğu çağdaş düşünce akımlarını ve kendi ülkelerinin içinde bulunduğu somut koşulları içeren bir ideolojinin varlığı da dikkatimizi çeker.
Aydınlanma felsefesinin Fransa’da Burjuva Demokratik Devrimi’ni, Marksist felsefenin Rusya’da Sosyalist Devrim’i yarattığı gibi Anadolu İhtilali de ulusçu, halkçı, tam bağımsız, demokratik bir nitelik taşıyan Türk Devrimi’ni yaratmıştır.
Bu kitabı en uygun fiyata Amazon'dan satın alın
Diğerlerini GösterBurada yer almak ister misiniz?
Satın alma bağlantılarını web sitenize yönlendirin.
- Kategori(ler) Araştırma/İnceleme Siyasal Hayat Tarih
- Kitap AdıBirinci TBMM'nin Düşünce Yapısı (1920 - 1923)
- Sayfa Sayısı555
- Yazarİhsan Güneş
- ISBN9789754580907
- Boyutlar, Kapak16x23, Karton Kapak
- Yayıneviİş Bankası Kültür Yayınları / 2009