Osmanlı tarihinde Şeyh Bedreddin kadar ilgi çeken pek az kişi vardır. Nitekim Osmanlı dönemi kaynakları, Şeyh Bedreddin hakkında müspet ya da menfi mutlaka söz söylemişlerdir. Bu ilgi, Nazım Hikmet in Simavna Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin Destanı adlı eseriyle Cumhuriyet döneminde de hız kazanarak bugüne kadar gelmiştir. Kütüphane kayıtlarında yapılan incelemeler, Şeyh Bedreddin’in fıkıh eserleriyle ilgili pek çok istinsah çalışması yapıldığını göstermektedir. Bu durum, bir yandan eserleri hakkında tahkik çalışması yapacak olanlara büyük kolaylıklar sağlarken, diğer yandan ölümünden sonraki yıllarda da onun eserlerinin muteber sayıldığının bir göstergesi olmaktadır. Öte yandan Şeyh Bedreddin’in ictihad-taklit konusunda Hanefi mezhebindeki yerleşik usule muhalif sözler söylediği görülmektedir. Bu sebeple, Osmanlı döneminde telif edilen bazı fıkıh çaltşmalarında onun görüşlerinin bir kısmının tenkit edildiği görülmekledir. Bu yönüyle Şeyh Bedreddin aykırı bir duruş sergilemektedir. Hakkındaki malumatın çokluğu ve dağınıklığı sebebiyle Şeyh Bedreddin ile ilgili bir yargıya varıp değerlendirme yapabilmek için geniş kapsamlı akademik bir araştırma planına ihtiyaç vardır. Bu çalışma, “fakih” Şeyh Bedreddin hakkında gerçekleştirileceğine inanılan planın bir parçasını ve başlangıcını oluşturmak üzere Letâifül-işârât, Câmiu’l-fusûleyn ve el-Teshil adlı fıkıh eserlerinden hareketle şekil, yöntem ve muhteva bakımından Şeyh Bedreddin’in “fıkıhçılık” yönünü konu edinmektedir.
***
İçindekiler
Sunuş 11
Önsöz 15
Giriş 17
BİRİNCİ BÖLÜM
ŞEYH BEDREDDİN’İN HAYATI VE ESERLERİ
I. ŞEYH BEDREDDİN’İN HAYATI 25
A. Şeyh Bedreddin’in Adı ve Nesebi 25
B. Şeyh Bedreddin’in Doğum Yeri ve Doğum Tarihi 31
1. Şeyh Bedreddin’in Doğum Yeri 32
2. Şeyh Bedreddin’in Doğum Tarihi 36
C. Şeyh Bedreddin’in Tahsili ve Hocaları 39
1. Şeyh Bedreddin’in Tahsili 39
2. Şeyh Bedreddin’in Hocaları 42
a. Babası (Simavna Kadısı İsrâil b. Abdülaziz) 42
b. Mevlânâ Feyzullâh 44
c. Bursa Kadısı Koca Mahmûd Efendi 46
d. Mübârekşâh Mantıkî 46
e. ez-Zeylaî 47
f. Ekmeleddtn el-Bâbertî 49
g. Hüseyin Ahlâtî 52
D. Şeyh Bedreddin’in Ders Arkadaşları 52
1. Kadızâde-i Rûmî (Musa Çelebi) 52
2. Seyyid Şerîf Cürcânî 53
3. Aydınlı Hacı Paşa (Hızır b. Ali) 54
E. Şeyh Bedreddin’in Hizmetleri 55
1. Memluk Sultanı Seyfeddîn Berkuk’un Oğlu
Ferec’in Muallimliği 55
2. Çelebi Musa’nın Kazaskerliği 56
F. Şeyh Bedreddin ve Tasavvuf 59
1. Şeyh Bedreddin’in Tasavvuf Anlayışı 59
2. Şeyh Bedreddin’in Tarikata Girmesi ve Şeyh Olması 65
b. Şeyh Bedreddin’in Tarikatı ve Tarikat Silsilesi 67
G. Şeyh Bedreddin’in Padişaha İsyan Ettiği İddiaları 71
1 Kaynakların Durumu 71
2. Şeyh Bedreddin’in Börklüce Mustafa ve
Torlak Kemal İle İlişkisi 74
3. Şeyh Bedreddin’in İznik’ten Kaçması 79
4. Şeyh Bedreddin’in Yakalanması 83
5. Şeyh Bedreddin’in Yargılanması ve İdam Edilmesi 87
6. Şeyh Bedreddin’in İdam Tarihi 91
7. Çeşitli Faktörler Bakımından İsyan İddialarının
Değerlendirilmesi 95
II. ŞEYH BEDREDDİN’İN ESERLERİ 107
A. Genel Bilgiler 107
B. Şeyh Bedreddin’in Fıkıh Eserleri 108
1. Letâifu’l-İşârât 108
2. Câmiu’l-fusuleyn 124
a) Sadece fakih isimlerini belirten rumuzlar: 128
b) Sadece eser adlarım belirten rumuzlar: 128
c) Eser ve yazarım belirten rumuzlar: 129
3. et-Teshîl 138
C. Şeyh Bedreddin’in Diğer Eserleri 148
1. Tasavvuf-Felsefe 148
a. Vâridât 148
b. Hâşiyetü Fusûsi’l-hikem 149
c. Meserretü’l-kulûb 149
2. Dilbilgisi 150
a. Çerağ el-Fütûh 150
b. Unkûdü’l-Cevâhir 150
3. Tefsir 150
a. Nûru’l-kulûb 150
İKİNCİ BÖLÜM
ŞEYH BEDREDDİN’İN FIKIH KONULARINI İŞLEYİŞ VE TERCİH YÖNTEMİ
I. GENEL BİLGİLER 153
A. Şeyh Bedreddin Zamanında Osmanlı’daki İlmî Durum 153
B. Osmanlı’daki Fıkıh Çalışmalarının Genel Yapısı 159
C. Şeyh Bedreddin’in Osmanlı Fıkıh Çalışmalarındaki Yeri 162
II. ŞEYH BEDREDDİN’İN FIKIH KONULARINI
İŞLEYİŞ YÖNTEMİ 168
A. Konuların Tasnifi 169
B. Konu Başlıklarının Açıklanması 182
C. Hükümlerin Delillendirilmesi 189
1. Şekil Bakımından Deliller 190
a. Nass-Haber Ayrımı Bakımından Deliller 190
b. İktibâs Şekli Bakımından Deliller 194
2. Hükümlerin Dayandırıldığı Deliller 201
a. Kur’ân (Kitap) 203
b. Sünnet 209
c. İcmâ 215
d. Kıyâs 220
e. İstihsân 225
f. İstıslâh (Maslahat-ı Mürsele) 230
g. Örf 234
h. Sedd-i Zerâi 237
i. Sahâbî Kavli 240
j. İstıshâb 244
III. ŞEYH BEDREDDİN’İN TERCİH YÖNTEMİ 249
A. Tercih Kavramı Hakkında Genel Bilgiler 249
B. Şeyh Bedreddin’in Tercih Yöntemi 249
1. Şeyh Bedreddin’in Tercih Kaynakları 250
a. Ebû Hanîfe ve Talebeleri 250
b. Meşâyih 252
2. Şeyh Bedreddin’in Tercih Sebepleri 254
a. Görüşün Nasslara Uygun Olması 255
b. Görüşün İstidlâl Kaynağına Uygun Olması 257
c. İstihsân 258
d. Zarûret 260
e. Maslahat 261
f. Örf 263
g. Toplumsal Değişim 264
3. Şeyh Bedreddin’in Kullandığı Tercih Lafızları 266
a. Tercih Etliği Görüşler için Kullandığı Lafızlar 266
b. Tercih Etmediği Görüşler İçin Kullandığı Lafızlar 286
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ŞEYH BEDREDDİN’İN İCTİHÂD-TAKLİT ANLAYIŞI VE
BUNA YÖNELTİLEN TENKİTLER
I. ŞEYH BEDREDDİN’İN İCTİHAD ANLAYIŞI 293
A. İctihad Kavramı Hakkında Genel Bilgiler 293
B. Şeyh Bedreddin’in İctihâd Anlayışı 296
1. İctihâd ve Müctehid Kavramları 296
2. İctihâdın Şartları 300
3. İctihadın Bölünmesi 303
4. İctihadın Hükmü 303
II. ŞEYH BEDREDDİN’İN TAKLİT ANLAYIŞI 305
A. Taklit ve Mukallit Kavramları Hakkında Genel Bilgiler 305
B. Şeyh Bedreddin’in Taklit Anlayışı 305
1. Taklidin Şartlan 305
2. Taklidin Hükmü 307
III. ŞEYH BEDREDDİN’İN İCTİHAD VE TAKLİT ANLAYIŞINA
YÖNELTİLEN TENKİTLER 308
A. Süleyman b. Ali el-Karamânî 309
A. Necmeddîn er-Remlî 314
B. Zeyneddîn b. İbrahim b. Nüceym 317
SONUÇ 321
KAYNAKÇA 325
İNDEKS 325
KISALTMALAR
.
a.e. |
Aynı eser |
a.g.e. |
Adı geçen eser |
a.md. |
Adı geçen madde |
a.mk. |
Adı geçen makale |
a.mlf, |
Aynı müellif |
a.y. |
Aynı yer |
B. |
Baskı |
b. |
İbn (oğul) |
bk. |
Bakınız |
Bk. |
Bakınız |
bl. |
Bölüm, Bölümü |
c. |
Cilt |
DEFM. |
Dârulfünûn Edebiyat Fakültesi Mecmuası, |
DİA. |
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi |
ed. |
Editör |
GAL |
Geschichte der Arabischen Litteratur |
h. |
Hicri |
haz. |
Hazırlayan, hazırlayanlar |
Hz. |
Hazreti |
İA. |
Milli Eğitim Bakanlığı İslam Ansiklopedisi |
krş. |
Karşılaştırınız, Karşılaştırmak |
Ktp. |
Kütüphanesi |
m. |
Miladi |
md. |
Madde |
müs. |
Müstensih |
nr. |
Numara |
nşr. |
Neşreden |
OT. |
Osmanlı Tarihi |
ö. |
Ölümü |
r.a. |
Radıyallâhu anh |
red. |
Redaktör |
s. |
Sayfa |
s.a. |
Sallallâhu aleyhi ve selem |
Suppl. |
Supplementband |
sy. |
Sayı |
TALİD |
Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi |
TD. |
: Tarih Dünyası |
TH. |
: Tarih Hazînesi |
thk. |
: Tahkik |
ts. |
: Tarihsiz |
TT. |
: Tarih ve Toplum |
TTEM. |
: Türk Tarih Encümeni Mecmuası |
vb. |
: Ve benzeri |
vd. |
: Ve devamı |
vr. |
: Varak |
vs. |
: Vesâire |
.
Sunuş
Şeyh Bedreddin (760/1359-820/1417), Osmanlı fakihlerinin en ilginçlerinden ve en yol göstercilerinden biri, belki de en başta gelenidir. Aslında böylesine rehber nitelikte bir fakih olmasına rağmen, siyasî tutumu ve bazı düşünceleri yüzünden, özellikle yakın dönemlerde Türkiye ilim ve kültür hayatında çok yanlış bir şekilde tanınmış ve tanıtılmıştır. Dolayısıyla, bu yanlış tanınma, Şeyh Bedreddin’in fıkıhçılığının gölgede kalması sonucunu doğurmuştur. Üstelik bu yanlış tanıtıma ve yaygınlık kazanmasına, bir de Osmanlı düşüncesinin ve bu çerçevede fıkıh alanındaki faaliyetlerin ilim dünyasına özgün katkılar getirmediği gibi çok yanlış bir önyargıyla ikinci bir sis perdesi daha eklenerek, katmerli bir kaim sis tabakası oluşmuştur. İşte bu kalın sis tabakasını aralayarak Şeyh Bedreddin’in fıkıhçılığı konusunu günyüzüne kavuşturmak, gerçekten de çok önemli bir durumu ortaya çıkarmıştır.
Şeyh Bedreddin’in özellikle Câmiu’l-fusuleyn adlı eseri, Mecelle’ye kadar ve hatta günümüzde bile bilhassa yargılama hukuku alanında bir tür hukuk kodu işlevi görmüş, kadılar ve yargıçlar tarafından yaygın biçimde elkitabı olarak kullanılmıştır. Bu yüzden Osmanlı uleması, siyasî görüş ve tutumlarını benimsememelerine rağmen, Şeyh Bedreddin’in fıkıh otoritesine büyük bir saygı duymuştur. Şeyh Bedreddin’in ilmî otoritesine duyulan saygı, günümüzde de devam etmektedir.
Şeyh Bedreddin, fıkıh çalışmalarında günümüzün bilgisayar mantığına uygun, çok ilginç ve sağlam bir sistematik ve yöntem kullanmıştır. Kullandığı bazı fiil kipleri ve harf simgeleriyle, gösterdiği ilmî yaklaşımla Şeyh Bedreddin, modern bir araştırmacı gibi davranmıştır. Şeyh Bedreddin ictihad-taklit konusunda Hanefî mezhebindeki yerleşik usûle muhalif sözler de söyleyerek, eleştirel bir bakış açısına sahip olduğunu göstermiştir. Bu görüşleri, bazı fakihler tarafından elbette eleştirilmiştir.
Dr. Ayhan Hira’nın başarıyla gerçekleştirdiği bu araştırmada, Şeyh Bedreddin’in Letâifü’l-işârât, Câmiu’l-fusuleyn ve et-Teshîl adlı fıkıh eserlerinden hareketle “fıkıhçılık” yönü konu edinilmiştir. Araştırmada, Şeyh Bedreddin’in fıkıh eserleri şekil, yöntem ve muhteva bakımından çok başarılı bir biçimde incelenmiştir.
Dr. Hira’nın, bu çalışmada ortaya koyduğu önemli noktalardan birisi de, Şeyh Bedreddin’in hayatını ilk el kaynaklara dayanarak güvenilir biçimde araştırması olmuştur. Bu çerçevede, İbn Arabşâh’ın Ukûdü’n-nâsıha adlı eseri başta gelmektedir. Müellifinin, Şeyh Bedreddin ile bizzat görüşmesi ve onun hakkındaki ilk kaynağı oluşturması bakımından bu araştırmayla Türkçe’de kullanılan temel eser olmuştur.
Şeyh Bedreddin, Osmanlı Devleti’nin kuruluş döneminde kazaskerlik gibi çok üst düzey bir görevde bulunmuştur. Edirne’de karşılaştığı Musa Çelebi’den aldığı kazaskerlik teklifini kabul ederek 814/1411’de bürokratik kariyeri başlamıştır. Musa Çelebi’nin, Çelebi Sultan Mehmed tarafından mağlup edilip boğularak öldürülmesinden sonra, kazaskerlikten azledilerek tutuklanmış, ilim ve faziletine hürmeten, iki oğlu ve kızıyla beraber İznik’te mecburî ikâmete memur edilmiştir.
Dr. Hira’nın çalışmasında ortaya konulan önemli noktalardan bir başkası, Şeyh Bedreddin’in siyasî tutumlarının derinlemesine incelenmesi olmuştur. İdamıyla sonuçlanan bu sürecin tam olarak anlaşılabilmesi için, bütün olaylar eleştirel biçimde izlenenerek gerçek durum ortaya konulmaya çalışılmıştır.
İlim dünyasına kazandırdığı bu çok önemli eser dolayısıyla, genç yetenek Dr. Ayhan Hira’yı tebrik ediyorum. Kendisinden, ilim dünyası adına daha nice güzel eserler vermesini beklediğimi belirtmek istiyorum.
14.05.2012
Prof. Dr. Vecdi Akyüz
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Öğretim Üyesi
Bu kitabı en uygun fiyata Amazon'dan satın alın
Diğerlerini GösterBurada yer almak ister misiniz?
Satın alma bağlantılarını web sitenize yönlendirin.
- Kategori(ler) Biyoğrafi-Otobiyoğrafi Fıkıh Kişiler
- Kitap AdıŞeyh Bedrettin - Bir Sufi Alimin Fıkıhçı Olarak Portresi
- Sayfa Sayısı344
- YazarAyhan Hira
- ISBN9789753559119
- Boyutlar, Kapak13,5x21, Karton Kapak
- YayıneviİZ YAYINCILIK / 2012
Yazarın Diğer Kitapları
Aynı Kategoriden
- Sinemam ve Ben ~ Türkan Şoray
Sinemam ve Ben
Türkan Şoray
Fatih’te iki yanında cumbalı ahşap evlerin dizili olduğu eski bir Osmanlı sokağında orta halli bir ailenin kızı, tesadüfler sonucu adım attığı sinema dünyasında yıllar...
- Köy Enstitüsünde Pirüpak İzler ~ Pakize Taşağır
Köy Enstitüsünde Pirüpak İzler
Pakize Taşağır
1947 yılı ilkokul 4. sınıfta, sınıf öğretmenimin ‘Ben seni Hasanoğlan Köy Enstitüsü’ne yollayacağım. Okuyacaksın ve öğretmen olacaksın. Ülkeyi aydınlatacaksın.’ demesi ile benim öğretmenlik serüvenim...
- Hrant ~ Tuba Çandar
Hrant
Tuba Çandar
Türkiyeliyim… Ermeni’yim… İliklerime kadar da Anadoluluyum. Bir gün dahi olsa, ülkemi terk edip geleceğimi “Batı” denilen o “hazır özgürlükler cenneti”nde kurmayı, başkalarının bedeller ödeyerek...