Murathan Munganın yazarlığında tiyatro özel bir yere sahip. Mahmud ile Yezida, yazarın hem yayımlanan ilk kitabı, hem de yazdığı ilk oyun. Daha sonra yazdığı Taziye ve Geyikler Lanetler ile birlikte Mezopotamya Üçlemesini oluşturan oyun, yurtiçinde ve yurtdışında birçok amatör, yarı-amatör, lise ve üniversite topluluğu tarafından sahnelendikten sonra 1993te de Ankara Devlet Tiyatroları tarafından oynanmıştır. 1992de üçlemenin son halkası olan Geyikler Lanetlerin tamamlanmasıyla birlikte, 1994te bu kez üç oyun bir yıl boyunca arka arkaya Antalya Devlet Tiyatroları tarafından sahnelenmiş, yine aynı yıl İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivalinde, üç oyun on bir saat süren bir gösteri olarak sunulmuştur. Mahmud ile Yezida ve Munganın diğer oyunları, sahnelenme başarılarının yanında, kitap yayıncılığı açısından da son derece başarılı oldular. Bu kitaplar, ülkemizde yaygın olan, oyun kitaplarının okunmayacağına dair yaygın kanının aksine, yüksek satış rakamlarına ulaşarak oyunların da okunabileceğini kanıtladılar.
KİŞİLER
MAHMUD
YEZİDA
AK ÇARŞAFLI KIZLAR
KARA ÇARŞAFLI KADINLAR
HAVVAS AĞA
KAYMAKAM
KÖYÜN DELİSİ
KAYMAKAMIN KARISI
TELLAL
JANDARMA KOMUTANI
JANDARMA KOMUTANININ KARISI
KOŞUCU
KÂHYA
TÜFEKLİLER
KEBİK
NIRVAN
MUHTAR
ABİD EMMİ
EYŞAN ANA
KÖYLÜLER
RAŞA ANA
YEZİDİ KADINLAR
DOKUZ KARDEŞ
ULAK
YEZİDİ ATALARI
EN YAŞLI YEZİDİ ATASI
Defterdar, Mal Müdürü, onların eşleri. Teyfo Ağa, Yezidiler…
Birinci Sahne
AYİN
(Ortada büyükçe bir ateş yakılmıştır. Ateş, karanlığı ikiye böler, boyu adam boyu kadardır. Ve zaman zaman kuş sesleri, böcek sesleri duyulur. Doğanın gecedeki sesleri…
(Yezidiler, ateşin çevresinde iç içe geçmiş üç daire halinde dönerek, ayinlerini tamamlamaktadırlar. Geride, boydan boya, Yezidilerce kutsal sayılan tavus kuşunun kanatlarından yapılma, fallik bir totem durmaktadır. Ve sanki bu ayini izlemektedir. Onun önünde, yüksekçe bir yerde, giysisine tüyler ve kemikler takmış ayin şeyhi, ayini ve kalabalığı yönetmektedir. Ateşin çevresindeki ilk halkayı oluşturan küçük çocuklar, eteklerinden aldıkları tuzu avuç avuç ateşe atmaktadırlar. Kutsanan küçük çocukların çevresinde ise, genç kızlar ikinci daireyi halkalayarak dönerler; tavus kuşu tüylerinden yapılma giysileri; kollarında, boyunlarında süsleri-takıları; ayak bileklerinde halhalları; yüzlerinde dövmeleri, burunlarında hızmalarıyla genç kızlıklarını kutlar ve kutsarlar; çıplak ayaklarının altına serilmiş taze otları ezerler. Son olarak, onları da çevreleyen bir yetişkinler dairesi vardır. Yetişkinler birbirlerinin bellerinden tutmuşlardır; en kenetlenmiş, en sıkı daireyi onlar oluştururlar.
(Bir köşede Yaşlı Kadınlar bağdaş kurmuş, iki yana sallanıp durmakta ve bir yandan büyükçe bir kazan kaynata rak, kazanı karıştırmaktadırlar Sonra yaşlı bir adama bembeyaz bir kefen giydirirler, adam kefeni giymek istemez, diretir, sonra giyer. Yaşlı Kadınlar, kefenin üzerine kırmızı boya çalarlar. Adamın başı düşer, kolları gerilmiş gibi açık kalır ila yanında. Bir süre adamı ölü olarak gezdirirler, sonra kefeni çıkarıp ateşe atarlar. Kefen ateşe atılınca adam yerinden fırlayıp, ateşin çevresini dönmeye başlar Genç kızlar, adam dönerken el çırparlar.
(Daireler giderek daralır. Mırıltılar, ayin duaları, iniltiler yükselir Daire giderek küçülmüş yalnızca adam boyu ateş kalmıştır ortada. Daire en daraldığında, ve bir ateş, ve bir de çevresine kilitlenmiş kalabalık kalınca ortalıkta:)
YEZİDİLER — Cümle kötülükler bu daireye hapsolsun!
Cümle kötülükler bu ateşte yansın, yok olsun!
Işıklar.
İkinci Sahne
DİLEK AĞACI
(Yezida, dağ başındaki Dilek Ağacının dibindedir. Adak çaplalarından artık dallarını kaldıramayan ağaca, ateş rengi bir çaput daha bağlamaktadır. Mahmud’un geldiğini görmemiştir bu yüzden. Mahmud bir süre oyalanır, Yezida’ yı izler. Sonra sevgiyle gürleyen bir sesle)
MAHMUD— Nedir dileğin Yezida?
YEZİDA- Senden başka dileğim yoktur Mahmud.
MAHMUD— Dileğinin çaresini ağaçtan mı beklersin Yezida?
Bu kaçıncı gündür bilir misin?
YEZİDA— Bu gün kırkıncı çaputu bağlamışımdır ağaca, sağ- salim gelesin diye kırkıncı çaputu bağlamışımdır bu gün.
MAHMUD— Bu gün kırkıncı örüğünü öreceğim Yezida. Saçı-na kırkıncı murat düğümünü alacağım. Bu gün kırk örük tamam olmuştur. Bu düğümler, bu örükler ne zaman çözülecek Yezida?
YEZİDA- Saçlarımın örüğünü çözmek “ilk gece hakkındır”
Mahmud. Ya sen çözersin bu örükleri, ya ölüm.
MAHMUD— Gel deli kız gel de, ölüm araya girmeden kırkıncı örüğünü vurayım.
…
Bu kitabı en uygun fiyata Amazon'dan satın alın
Diğerlerini GösterBurada yer almak ister misiniz?
Satın alma bağlantılarını web sitenize yönlendirin.
- Kategori(ler) Edebiyat Oyun-Tiyatro
- Kitap AdıMahmud İle Yezida
- Sayfa Sayısı100
- YazarMurathan Mungan
- ISBN9789753420143
- Boyutlar, Kapak12,5x19,5 cm, Karton Kapak
- YayıneviMetis Yayınları / 2003
Yazarın Diğer Kitapları
Aynı Kategoriden
- Hitler’in Ordusu ~ Chris Mcnab
Hitler’in Ordusu
Chris Mcnab
2 Ağustos 1934 tarihinde bütün Alman askerlerinin şu yemini etmesi kararlaştırıldı: “Tanrı’nın huzurunda yemin ederim ki Alman Reich’ının ve halkının lideri ve Wehrmacht’ın (Savunma...
- Ayakta Durmak İstiyorum ~ Tarık Buğra
Ayakta Durmak İstiyorum
Tarık Buğra
Bu piyesi, soylu Macar milletinin 1956 yılında hürriyet ve bağımsızlığını geri almak için giriştiği destanlık savaşta vahşîce, gaddarca, kalleşce öldürülen kadın, erkek, genç, ihtiyar,...
- Akif Bey ~ Namık Kemal
Akif Bey
Namık Kemal
“Namık Kemal’in gerek mevzuu, gerek karakter itibarıyla en dikkate değer piyesi şüphesiz Akif Bey’dir. Akif Bey, sadece herhangi bir fikrin muhtelif ağızlara taksim edilmiş...